Geen confectie, maar maatwerk, een jaar lang teamtrainingen bij LuciVer
Inleiding
Een jaar geleden werd ik benaderd
door LuciVer, een zorginstelling in de buurt met het verzoek
teamtrainingen voor hun teams te gaan verzorgen. Het idee hierachter
was de medewerkers van diverse teams professioneel te ondersteunen bij
de (communicatieve) uitvoering van hun taak. Tevens was er behoefte
casuïstiek per team uit te diepen met elkaar met vragen als: waar
loop ik in mijn werk in het contact met mijn cliënt en mijn collega
tegenaan? Hoe zouden mijn collega’s zoiets aanpakken?
Zorginhoudelijk werd en wordt er al
heel wat bijgeschoold in deze teams. Maar aangezien een goede
bejegening van bewoners in en extramuraal hoog op de agenda staat bij
deze instelling bleken teamtrainingen op maat een mooie aanvulling op
eerder gegeven trainingen zoals Van Harnas naar Zomerjurk. Vol enthousiasme ging ik aan de slag!
Goed leven
In de brochure van de Stichting staat
te lezen dat LuciVer ervan uit gaat dat ieder mens op zijn eigen manier
in het leven staat. Dat ieder mens uniek is en zelf kiest wat zin geeft
aan zijn leven. Deze keuzevrijheid vormt het begin van wat men binnen
LuciVer goed leven noemt. Dat geldt voor de bewoners en dat geldt ook
voor de medewerkers.
Goed werkgeverschap
Oprecht plezier hebben in je werk is
immers ook een onderdeel van goed leven. Het inspireert en draagt bij
aan een positief gevoel. Teamtrainingen bieden een mooi platform
voor het uitwisselen van ideeën hoe je de eigen professionaliteit ten
diensten van de organisatie kunt vergroten. Hiermee geeft LuciVer in
mijn ogen vorm aan goed en bewust werkgeverschap. Teamtrainingen dragen
daaraan bij.
Goede teamtrainingen?!
Inmiddels zijn we een jaar verder en
heb ik tien teams gemiddeld drie keer getraind. Het gezelschap
was gevarieerd en altijd inspirerend om mee samen te werken. Zo waren
er verzorgenden van de afdelingen somatiek, extramuraal en PG
(psychogeriatrisch) en ook zorghulpen, medewerkers facilitair
(denk aan keuken, receptie, tuinonderhoud en huishouding) en
activiteitenbegeleiders heb ik mogen trainen. Fascinerend te ervaren
hoeveel personeel er betrokken is bij het vormgeven van goed leven voor
de bewoners van LuciVer. Van tuinman tot kok, van verzorgende tot
vrijwilliger, ze dragen allemaal hun steentje bij.
In de teamtraining stond steeds
de behoefte van het team op dat moment centraal. De kernwaarden
van LuciVer: passie, aandacht, vertrouwen, inspiratie en
professionaliteit als een warme en vertrouwde deken steeds bij de hand.
In een voorgesprek bepaalde ik voor
iedere training met de bijbehorende teamleider waar de training deze
keer over zou gaan. De thema’s varieerden per team vanwege het
maatwerk. Hoog scoorden de thema’s effectieve communicatie,
feedback geven, aanspreken, kwaliteiten en valkuilen, professionele
dienstverlening en de cirkels van invloed en betrokkenheid in het leven
geroepen door Covey.
Het resultaat was dat medewerkers
zich meer bewust werden van hun eigen invloed en mogelijkheden.
Sommigen gaven aan zich meer uit te spreken naar collega’s en volgens
het geleerde feedback te geven en te kunnen ontvangen. Een medewerker
vertelde zich meer bewust te zijn geworden van haar valkuil en deze
bewust in toom had weten te houden in een contact met een veelvragende
bewoner. Het gesprek over kwaliteiten leidde in veel gevallen tot
de conclusie dat de (in deze instelling veel voorkomende!) kwaliteiten
hulpvaardigheid, zorgzaamheid en betrokkenheid goud waard zijn zo lang
ze niet doorschieten en de grenzen van professionele dienstverlening
geen geweld aandoen. Op een plek waar al zolang met zoveel aandacht
maatwerk wordt geleverd aan bewoners, kan dat wel eens voor een dilemma
bij de medewerker zorgen. Goede afspraken hierover in een teamtraining
en teamoverleg zijn dan hard nodig.
Goede interactie
Invloed en betrokkenheid kwam ook
naar voren als de interactie tussen teamleider en team onder de loep
genomen werd. Indrukwekkend te merken hoe open het gesprek daarover
gevoerd kon worden. De teamleiders waren bijna altijd aanwezig bij de
teamtrainingen waardoor zowel medewerkers als teamleiders goed bij het
hele proces betrokken konden blijven. Overigens is herhaaldelijk
benadrukt dat vertrouwelijkheid hierbij een groot goed is, ook al
is dat niet eenvoudig in een gemeenschap waar men letterlijk zo dicht
bij elkaar leeft en werkt. Met name door de kleinschaligheid kent
iedereen elkaar. De korte lijnen voor overleg met de teamleiders en
managers voelden voor mij als trainer in ieder geval weldadig en
effectief aan.
Goed vervolg
Medewerkers tevreden, teamleiders en
managers tevreden en ook zelf kijk ik met een heel goed gevoel terug op
dit eerste jaar. Geweldig dus om te horen dat er een vervolg gepland is
van de teamtrainingen in 2013. Het overkoepelende thema zal dan zijn:
zelfstandigheid van de teams. In mijn hoofd borrelt het al van de
ideeën. Dat wordt weer mooi en goed werk!
Terug